Przegląd prasy  
.
powrót, na dół
MBZZ w Grupie Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A.
Kolejny raz w ostatnich miesiącach absorbuje nas temat związany z przejściem części pracowników spółki ORLEN Administracja, tym razem do spółki AMLUX.

Procesem przejścia objęta jest grupa pracowników serwisu utrzymania czystości, obszaru, w którym jak wskazuje obecny pracodawca, potrzebna jest poprawa rentowności oraz efektywności.

Aby to uczynić wymyślono rozwiązanie z przekazaniem tej działalności i pracowników do innej spółki.

Naszym zdaniem podane przez pracodawcę przyczyny takich decyzji są pozorne, tak naprawdę zarządzający Spółką nie mając pomysłów na poprawę zarządzania poszedł na łatwiznę i staje się tylko pośrednikiem, który chce zarabiać na takim rozwiązaniu.

Niby nic nadzwyczajnego, ale gdy okazuje się, że te przyszłe profity mają być z kieszeni ciężko pracujących pracowników, choćby zabierając im przywileje socjalne, to wywołuje u nas oburzenie i sprzeciw po takich antyspołecznych działaniach Zarządu ORLEN Administracji. Jeśli dodamy do tego, że procesem przejścia objęci są pracownicy tzw. fizyczni, a kadra zarządzająca pozostaje w Spółce, to już niestety „otwiera się nóż w kieszeni”.

Jasno trzeba tu powiedzieć, że przyczyną zmian w tym obszarze nie są zwykli pracownicy, czy też ich skromne wynagrodzenia. Prawdziwych przyczyn trzeba by szukać pewnie w obszarze zarządzania, strategii, wśród osób odpowiedzialnych za te kwestie w Spółce jak i oczywiście w nadzorze właścicielskim, który przez wiele lat nie „zmobilizował” zarządzających do naprawy zaistniałej sytuacji.

Powoli zatem Spółka ta przekształca się w Spółkę kierowników, dyrektorów, koordynatorów. Już teraz w Spółce jest 9 dyrektorów, 17 kierowników – oczywiście z tendencją wzrostową.

Widząc przyzwolenie, a pewnie i wsparcie rady nadzorczej na takie działania Zarządu, wraz ze związkami zawodowymi działającymi w Spółce wystosowaliśmy w tej sprawie pismo do Prezesa Krawca licząc na to, że ktoś w końcu zareaguje na opisywane praktyki, które mają miejsce w tej Spółce.

Jeśli i ten kierunek pomocy jaki obraliśmy będzie nieskuteczny, nie zawahamy się użyć wszystkich innych dostępnych prawem środków „przymusowego dialogu”.

A oto fragmenty wspomnianego pisma:

W dniu 27 stycznia 2015 roku Organizacje związkowe działające w ORLEN Administracja Sp. z o.o. tj. Międzyzakładowy Związek Zawodowy Pracowników Ruchu Ciągłego w Grupie Kapitałowej PKN ORLEN S.A., Organizacja Międzyzakładowa NSZZ Solidarność PKN ORLEN S.A. , Międzyzakładowy Branżowy Związek Zawodowy w Grupie Kapitałowej PKN ORLEN S.A. i Komisja Międzyzakładowa Solidarność 80 PKN ORLEN S.A. otrzymały Zawiadomienie, z którego wynika, że uruchomiony został proces outsourcingu „usługi utrzymania czystości”.

Z dniem 1 marca br. przewidywane jest przejście w/w funkcji Spółki ORLEN Administracja, tj. części zakładu pracy w postaci Serwisu Utrzymania Czystości wraz z procesami realizowanymi przez Pracowników tam zatrudnionych na nowego pracodawcę, tj. Amlux Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

Opinie na temat wybranej spółki Amlux są bardzo niepokojące. Normą są częste kontrole Państwowej Inspekcji Pracy dotyczące łamania praw pracowniczych, fundusz świadczeń socjalnych jest zawieszony, w praktyce w ogóle nie istnieje, opieka medyczna obowiązuje na podstawowym poziomie, ponadto firma nie zapewnia pracownikom nawet podstawowych środków higieny osobistej. Świadomy wybór takiego podwykonawcy nie powinien mieć miejsca, gdyż uważamy, iż godzi to w szeroko pojęty interes i wizerunek PKN ORLEN S.A. oraz Spółek Grupy Kapitałowej, w których obowiązują wartości i zasady postępowania, tj. odpowiedzialność, rozwój, ludzie, energia, niezawodność.

Zarząd Spółki ORLEN Administracja angażując się w ten proces winien być świadom zagrożenia bezpieczeństwa oddając usługę mało wiarygodnej firmie z powodu specyfiki pracy serwisu sprzątającego i szerokiego zakresu tych usług (instalacje produkcyjne, pomieszczenia biurowe w tym biura Dyrekcji i Zarządu).

Nadmieniamy, że jest to kolejny tego typu proces w tej Spółce, dotykający tylko Pracowników najniższego szczebla, bez planów zmian wśród kadry menadżerskiej. Dalsze tego typu procesy doprowadzą do sytuacji, że Spółka będzie się składała tylko z Zarządu i kilku menedżerów wysokiego szczebla, dlatego też w/w Organizacje związkowe wnoszą o podjęcie stosownych działań w stosunku do uruchomionego procesu i wpłynięcie na Radę Nadzorczą i Zarząd Spółki odnośnie wycofania się z tej szkodliwej dla wszystkich decyzji.

Następny temat związany jest z przekształceniami właścicielskimi, na szczęście tym razem w ramach Grupy Kapitałowej, mam tu na myśli połączenie spółek ORLEN Automatyka i Remwil z Włocławka w jeden podmiot pod nazwą ORLEN Serwis.

W spółce ORLEN Automatyka jesteśmy obecnie na etapie negocjacji kwestii pracowniczych związanych z przejściem pracowników do nowej Spółki. Idzie to dość opornie, ale uspokajam pracowników, że nawet jeśli do końca miesiąca nie uda się zawrzeć w tej sprawie porozumienia, to w momencie przejścia pracowników do nowej Spółki nie zmieniają im się warunki pracy i płacy. O postępach negocjacji będziemy informować na bieżąco.

W ostatni poniedziałek odbyło się w Orlenie spotkanie pracodawcy i związków zawodowych w temacie uruchomionego Programu Dobrowolnych Odejść na produkcji.

Z informacji przedstawionych przez pracodawcę wynika, że skala pracowników, którzy złożyli oświadczenia o chęci skorzystania z PDO przerosła szacunki pracodawcy, a nie ukrywam, że pewnie też większości związków zawodowych.

246 pracowników, którzy chcą odejść to więcej niż planowane przez pracodawcę redukcje, które maksymalnie miały objąć około 180 pracowników.

W całym tym procesie, który miał różne fazy, cieszy fakt, że będzie to rzeczywiście program dobrowolnych odejść, a nie wymuszone redukcje zatrudnienia.

Wracając jednak do „nadmiaru chętnych”, pracodawca szuka rozwiązania, które będzie wpisywało się w ten proces i zaspakajało oczekiwania pracowników, którzy złożyli deklaracje odejścia z Firmy.

Nasza organizacja na spotkaniu jasno zdeklarowała, że będzie wspierać pomysły pracodawcy, które będą szły w kierunku, aby wszyscy pracownicy, którzy złożyli deklaracje, mogli odejść z Firmy.

Aby jednak znaleźć stosowne rozwiązania, podpisaliśmy aneks do porozumienia w sprawie PDO, wydłużający termin odpowiedzi pracodawcy na deklaracje pracowników.

W zaistniałej sytuacji stało się to niezbędne i obecnie termin ten to 20 luty, a w wyjątkowych sytuacjach 27 luty.

W tym tygodniu oficjalnie rozpoczęły się negocjacje płacowe w Orlenie. Jak co roku pierwsze spotkanie to wstęp do prawdziwych negocjacji.

Strona pracodawcy przedstawiła wiele zestawień pomocnych w dalszych rozmowach, niektóre organizacje związkowe wniosły o dodatkowe dane.

Pracodawca zaproponował niestety zerowy wskaźnik wzrostu wynagrodzeń i dyskusję na temat nagród jednorazowych. Związki zawodowe wstrzymały się ze swoim stanowiskiem do kolejnego spotkania.

Opracował:

Mariusz Konopiński
Dodany: 10 02 2015 przez: gelen
powrót, do góry